صندوق سرمایه گذاری

 

صندوق های سرمایه گذاری

اگر تازه وارد بورس شده ایم و می خواهیم پله پله شروع به معامله کنیم، یک روش مطمئن سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است. در این روش ما نمی دانیم با پول ما چه سهامی خریداری می شود و دقیقا چه میزان سودی دریافت میکنیم.

 

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری

اگر بخواهم خیلی کاربردی بگویم بهتر است سری به سایت  مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بزنیم که در آن می توانیم ببینیم در صندوق ها چه خبر است و هر صندوقی چه سودی در این ماه، 3 ماه گذشته و سال گذشته بدست آورده.

روی هر کدام از سرستونها که کلیک کنیم، روی آن مرتب می شود و با کلیک دوباره از بزرگ به کوچک مرتب می شود، پس اگر بخواهیم روی سود سه ماه گذشته از بیشترین به کمترین مرتب کنیم، 2 بار روی ستون بازدهی 3 ماهه کلیک میکنیم.

حالا داریم می بینیم که بیشترین سود را کدام صندوق بدست آورده است.

 

بهترین صندوق سرمایه گذاری

به نظرتون کدوم درسته :

بهترین صندوق اونیه که بیشترین سود رو توی این ماه داشته؟

اونیه که بیشترین سود رو توی 3 ماه گذشته داشته؟

اونیه که بیشترین سود رو توی یک سال گذشته داشته؟

 

راستش می تونه همه اینها درست باشه ولی پرسیدن این سوال و پاسخ این سوال الان مهم نیست؛ اولین و مهمترین سوال اینه که من چقدر می خوام ریسک کنم؟!

 

هر چقدر ریسک بالاتری بپذیریم احتمال اینکه سود بیشتری هم بدست بیاریم بیشتر میشه از اون طرف احتمال زیان هم هست؛ پس اگه پولی دارید که واقعا بهش نیاز دارید و اگه از دست بره ضربه بزرگی بهتون وارد میشه توی صندوقهای با درآمد ثابت بزارید که ریسک بسیار کمی داره.

 

صندوقهای با درآمد ثابت

این صندوقها یه حداقل ثابتی سود به ما میدن، لیستشون رو از اینجا میشه پیدا کرد. همونطور که می بینید درصد دارایی نقد این صندوقها خیلی زیاده و به راحتی پول ما رو میتونن پس بدن(نقدشونگی بالا)

 

صندوقهای در سهام

اینها بیشتر سرمایه شون رو توی سهام سرمایه گذاری می کنند پس ریسک بالاتری دارند، اما از اون طرف سودهاشون هم واقعا جذابه! مثلا بازدهی 3 ماهه 100 درصد!

خوب فقط و فقط با تکیه به این اعداد که قرار نیست تصمیم بگیریم به سرمایه گذاری، اطلاعات بیشتری هم می تونیم به دست بیاریم از جمله:

سود هر روز به تفکیک در روزهای گذشته

درصد سرمایه گذاری در هر صنعت

قیمت هر یونیت

دوره پرداخت سود

ریسکهایی که وجود داره

و ...

 

این اطلاعات ارزشمند رو می تونیم از سایت هر صندوق بدست بیاریم؛ برای پیدا کردن سایت هر صندوق هم می تونیم توی گوگل نام صندوق رو سرچ کنیم هم می تونیم روی نام صندوق در  مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران  کلیک کنیم و لینک سایت صندوق رو پیدا کنیم.

باید توی سایت صندوق اساسنامه و امیدنامه رو دانلود کنیم و کامل بخونیم تا یه سری از نکات این صندوق برامون روشن بشه

 

 

معیارهای انتخاب صندوق

چه مقدار پول دارم؟

چقدر حاضر به پذیرش ریسک هستم؟

چند واحد می خوام بخرم؟

تا چه مدت نمیخوام این پول رو برداشت کنم؟