آلفای صندوق 

 

در مورد صندوق های سرمایه گذاری، معرفی کلی این صندوق ها رو با هم دیدیم، حالا به تصویر  بالا از سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی یه نگاهی کنیم: - با کلیک روی تصویر، آن را در ابعاد بزرگتر ببینید - 

 

دو تا ستون توی این جدول هست آلفا صندوق و بتا صندوق که در بعضی موارد منفی و قرمز رنگه و بعضی موارد هم مثبت؛ این ها چه پارامترهایی هستند و آیا موقع تصمیم گیری به اینها هم دقت کنیم یا نه؟

 

 

آلفای صندوق

آلفا یه مقیاس بازدهی براساس ریسک؛ به زبون ساده نشان دهنده مقدار بازدهی پرتفوی صندوقه که اضافه یا کم شده. آلفای 1 یعنی بازدهی صندوق نسبت به شاخص، 1 درصد بهتر شده و آلفای -1 یعنی بازدهی، 1 درصد کمتر شده.

برای ما سرمایه گذارها اگه این عدد مثبت و بیشتر باشه بهتره.

 

بتای صندوق

بتای صندوق نشان دهنده ریسکه؛ اگه برای ما حفظ اصل پول خیلی مهمه باید دنبال صندوقی باشیم که بتای کمتری داره ولی اگه می خوایم ریسک بیشتری قبول کنیم و بازده بیشتری هم بدست بیاریم می تونیم به صندوق های با بتای بالاتر هم فکر کنیم.

 

ارتباط آلفا و بتای صندوق

توی تصویر، صندوق هایی رو می بینیم که با بتای یکسان، آلفای متفاوتی دارند یعنی چی؟ مثلا مشترک خاورمیانه و شاخصی کاردان هر دو بتای 0.9 دارند اما آلفای یکی منفیه؛ خب چرا من باید با پذیرفتن ریسک 0.9 به بازدهی منفی رضایت بدم؟

 

 

منبع:

investopedia